Saturday 26 September 2015

Kesan Kekurangan Kalsium


Fungsi kalsium  bukan hanya untuk membantu menjaga kesihatan tulang saja tapi banyak fungsi lain.Sebab tu la kekurangan kalsium adalah berbahaya bagi kesihatan. Dalam kes biasa kurang kalsium mungkin kita tak rasa, tetapi jika sudah masuk dalam tahap kritikal boleh menyebabkan masalah yang serius bagi kesihatan. Di bawah ini adalah beberapa gangguan kesihatan dan penyakit yang diakibatkan oleh kekurangan kalsium:
1. Kejang otot. Gejala ini bisa dikatakan sebagai akibat kekurangan kalsium, dalam gejala awal ini biasanya otot akan terasa sakit, terutama di bagian peha, lengan, dan ketiak saat digunakan bergerak atau beraktiviti luar. Jika anda mengalami hal ini cuba jumpa pakar kesihatan  untuk mengetahui apa yang sedang terjadi, jika sakit tersebut diakibatkan kekurangan kalsium doktor mungkin akan menyarankan anda untuk mengambil makanan yang mengandungi  kalsium yang tinggi.


2.  Tulang tidak kuat. Kita sedia maklum bahawa kalsium ialah nutrisi utama untuk tulang, kerana komponen utama pembentukan tulang adalah kalsium. Jadi jika anda tidak mendapat cukup kalsium dari makanan maka akan anda memiliki risiko besar mengalami osteoporosis terutama di usia yang kian meningkat. Saat tubuh kita kekurangan kalsium maka tubuh akan mengambil kalsium dari tulang, gigi atau organ lain. Hal ini menyebabkan tulang menjadi lebih rapuh dan kehilangan kekuatannya.



3. Mudah dijangkiti virus. Kalsium membantu melindungi tubuh dari serangan virus dan bakterai jahat.  Sehingga jika anda mengalami kekurangan mineral ini maka tubuh akan menjadi lebih senang dijangkiti  penyakit terutama penyakit yang diakibatkan oleh virus dan bakteria seperti flu,  dan hepatitis. 



  4. Gangguan fungsi saraf. Kalsium diperlukan tubuh untuk mengatur tindak balas otot dan fungsi saraf. Dengan demikian, kekurangan kalsium dapat menyebabkan melemahnya otot dan degupan jantung yang tidak teratur. Hipokalsemia (rendahnya tingkat kalsium dalam darah) dapat menyebabkan kebas atau mati rasa pada jari-jari. Kekurangan kalsium juga dapat mengakibatkan tekanan darah rendah dan gagal jantung kongestif.


5. Mengakibatkan kejang. Gejala yang paling akut hipokalsemia adalah kejang. Kerana kalsium diperlukan tubuh untuk fungsi neurologis dan pengembangan, kekurangan kalsium dalam darah juga dapat menyebabkan kerosakan pada otak. Gejala hipokalsemia ini biasanya sangat sulit dikesan terutama pada bayi. Sebab itu ibu mengandung dan menyusukan digalakkan untuk mengambil kalsium secukupnya.  


6. Insomnia. Jika anda tergolong orang yang sukar untuk tidur mungkin anda termasuk diantara orang yang mengalami kekurangan kalsium. Di atas sudah diajelaskan bahwa salah satu manfaat kalsium adalah mengoptimakan fungsi saraf, sehingga saat tubuh anda tidak mendapatkan cukup kalsium maka beberapa organ penting seperti jantung juga bisa terganggu sehingga menyebabkan susah tidur

Berikut adalah jumlah keperluan kalsium harian yang perlu di ambil bagi setiap lapisan umur




Tanda - tanda anda kekurangan kalsium, ketahui tahap kesihatan tulang anda 

Sekarang kita dah tahu tentang fungsi kalsium kepada tubuh, oleh itu kita seharusnya  berusaha untuk memenuhi nutrisi yang satu ini dengan mengambil makanan yang mengandungi kalsium yang tinggi seperti susu, keju, yogurt dan aneka sayuran hijau lainnya seperti di bawah ini:



Tapi untuk yang tak suka minum susu atau yang kurang gemar makan sayuran, atau dah bosan dengan menu makanan yang tinggi kalsium, saya cadangkan anda ambil supplement yang tinggi calsium. 


 kunjungi fb page saya sihat selalu atau ikamika shaklee 
fb profile  Ieka Kimieka

boleh whatsapp Ika 0168299592 untuk order 

atau online order diE sell

3 comments:

  1. untuk mendapatkan kalsium yang sesuai dengan takaran, harus mengkonsumsi apa ni gan ?? soalnya terkadang ada orang yang selalu sakit pinggang, tapi tidak mengetahui makanan apa saja yang boleh di konsumsi.

    Obat Tradisional Maag paling Ampuh dan Alami

    Vig Power Capsule Harga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebaiknya harus berjumpa dengan doktor dulu untuk mengenal pasti punca sakit pinggang... adakah ada kena mengena dengan kekurangan kalsium atau tidak.. sekiranya keputusan yang diberikan adalah atas sebab kurang kalsium,maka ostematrix shaklee adalah produk yang saya cadangkan..dan untuk tambahan boleh cuba advanced joint health tablet shaklee.. :-)

      Delete
    2. Sebaiknya harus berjumpa dengan doktor dulu untuk mengenal pasti punca sakit pinggang... adakah ada kena mengena dengan kekurangan kalsium atau tidak.. sekiranya keputusan yang diberikan adalah atas sebab kurang kalsium,maka ostematrix shaklee adalah produk yang saya cadangkan..dan untuk tambahan boleh cuba advanced joint health tablet shaklee.. :-)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...