Wednesday 19 December 2012

Uniknya Shaklee

Falsafah pembuatan vitamin Shaklee?

Shaklee sudah lama terkenal sebagai pengeluar vitamin semulajadi. Apakah vitamin semulajadi? Ia adalah vitamin yang:

Diperbuat dari bahan-bahan semulajadi:

Shaklee diperbuat daripada bahan-bahan semulajadi. Bahan-bahan ini boleh dilihat pada botol vitamin Shaklee, pada bahagian ‘Other Ingredients’. Misalnya beta karotena dihasilkan dari sejenis alga istimewa. Bahan-bahan dalam Shaklee dihasilkan daripada ekstrak bahan-bahan semulajadi dari sumber tumbuhan dan mineral asli. Pastinya lebih sesuai dan lebih bernilai daripada vitamin sintetik atau ubat-ubat berasaskan dadah.

Berasaskan bahan-bahan semulajadi:

Sesetengah vitamin boleh dihasilkan dari proses-proses seperti penyulingan bahan-bahan lain yang bukan bahan utama dalam pembuatan vitamin, misalnya vitamin C diperbuat daripada penapaian karbohidrat dari bijirin. Vitamin sintetik pula dihasilkan dari proses tindakbalas bahan-bahan bukan makanan seperti arang batu, tar dan sebagainya.

Bahan-bahan yang mempunyai fungsi istimewa:
Vitalea misalnya dibalut dengan spirulina (yang memberi warna hijau pada Vitalea). Spirulina terkenal sebagai tumbuhan yang sangat berguna untuk kesihatan. Manakala Sustained Released Vita C pula menggunakan bahan wax dari tumbuhan untuk memberi kesan pelepasan perlahan-lahan tersebut (vitamin C tanpa fungsi ini tidak dapat kekal lama dalam tubuh kerana ia larut air).
Amat penting untuk mengenali dari mana datangnya vitamin/mineral yang kita ambil. Bukan saja dari status halalnya, tapi juga bahan2 yang digunakan untuk menghasilkannya.

Keunikkan Shaklee

Shaklee mengikuti semua regulation FDA walaupun peraturan itu TIDAK PERLU dibuat oleh produk2 suplemen.
Misalnya:
1. Ujian klinikal – produk suplemen vitamin TAK PERLU menjalani ujian klinikal, tetapi dilakukan oleh Shaklee.
2. Label – Shaklee mematuhi label FDA dengan tidak menyatakan bahan asas sebagai bahan utama. Misalnya minyak kelapa yang digunakan sedikit dalam Syampu Prosante ditulis sebagai ‘Sodium Laurel Sulfoacetate’ (bukan sodium lauryl sulphate ya, jgn keliru…!) kerana ia cuma digunakan sedikit dan bukan bahan utama. Bahan utama seperti Panax Ginseng ditulis sebagai Panax Ginseng.
3. Claim – Shaklee menyatakan bahawa produknya “tidak bertujuan untuk diagnos, mencegah atau merawat penyakit” kerana FDA melarang produk suplemen claim untuk merawat.
4. Kanak2, ibu mengandung & menyusu – beberapa produk ditulis pada botolnya “produk ini tidak sesuai digunakan oleh ibu hamil/menyusu dan kanak2″ atau “jika anda mengandung atau menyusu, sila rujuk kepada doktor anda” —> sebenarnya ia BUKAN TAK SESUAI digunakan oleh golongan tu.. tapi disebabkan dalam ujian klinikal yang dijalankan, Shaklee tidak melaksanakan ujian terhadap kanak2, ibu mengandung dan menyusu, jadi dia tulis sebagaimana regulation FDA.
Tak semua syarikat makanan kesihatan patuh pada undang2 FDA ni.. Malah ada yang salahguna. Misalnya dengan term ‘natural’, ada suplemen yang menggunakan bahan bahaya seperti merkuri dan plumbum kerana ia adalah bahan ‘natural.
Jadi berhati-hatilah memilih suplemen. Setiap suplemen TIDAK SAMA. Banyak suplemen sintetik malah yang tidak menjalani ujian klinikal. Ada juga yang mengandungi bahan-bahan dadah!
Bertindaklah dengan bijak. Jangan jadikan suplemen pembunuh senyap! Pilihlah yang benar2 organik, semulajadi, halal dan selamat.

Bawah ni adalah keunikan beberapa produk shaklee

1. ENERGIZING SOY PROTEIN

· Sumber terbaik daripada kacang soya
· Mengandungi protin lengkap (9 essential amino asid)
· Protin mental
· Kolesterol “0” serta rendah lemak
· PER(Protein Efficiency Ratio) yang tinggi – 2:52.

2. VITA-LEA

· Mengandungi 12 vitamin dan 7 Galian pada kadar yang seimbang
· Larutan yang cepat (17 minutes disintegration time)
· Folic Acid dan Biotin 100%
· 2 biji membekalkan 600 mg calcium
· Diuji oleh 48 saintis selama 198 jam bagi setiap ‘batch’

3VITA -C 500 mg SUSTAINED RELEASE

· Pelepasan perlahan-lahan – 100mg setiap jam selama 5 jam
· Bio-flavonoid C complex
· Sumber terbaik – Rose hip
· 1 bij mengandungi vitamin C seperti mengambil 7.5 biji oren segar


4B-COMPLEX

· Sumber terbaik – Torula dan Brewers Yeast
· Mengandungi 8 jenis vitamin B
· 100% Folic Acid dan 100% Biotin
· Tidak mengandungi pewarna tiruan

 sumber: Hanis amin



* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...