Tuesday 20 November 2012

B-Complex (anti stress)

Kali ni saya nak kongsi serba sedikit ttg B-Complex Shaklee..
Sebelum tu saya nak share al kisah dulu..roger....:-)

"Tadi sebelum nak g kerja, ternampak gelagat seorg ibu yang tengah marah kat anak pompuan dia (anak dia dlm 3@4 tahun).Tengok akak tu macam nk makan anak dia je sbb geram sgt kot..tp x tau la sbb apa...saya tgk mcm tu je.. teringat plak benda yg sama terjadi kat saya dulu2.. (hmmm..skrg rasa bersalah pulak..) cepat sgt melenting kat anak sulung saya... dia meragam sikit saya dah marah.dgr dia merengek kejap je saya nak pujuk, kalau dia x diam gak, saya mula stress dan dok p marah dia.walaupun sebenarnya x niat nak buat mcm tu.tp mungkin saya dulu cepat sgt tertekan.. kadang tercubit,kadang terpukul..kesian kat dia..padahal dia bukan mengerti apa-apa.(bergenang air mata plak..huhu) mmg rasa bersalah... bila malam waktu dia tidur, pelan2 peluk dia seeratnya..x nak kejutkan dia..cuma nak dia rasa selesa dlm pelukan sambil berbisik (mama minta maaf sbb marah @ pukul kamu syg..

tapi beberapa bulan kebelakangan ni..perubahan yang amat ketara yg saya rasa.dah anak dua..dua2 merengek saya hadapi dgn tenang je..wlupun agak kalut, tapi utk marah kat anak2 dah kurang... ini juga sbb b-complex shaklee yg saya start mkn selepas bersalin anak kedua.. yang mana antara fungsinya anti tekanan. Alhamdulillah Berhasil kat saya... saya sayang kat putera dan puteri saya.... merekalah nyawa saya.impian saya ingin menjadi ibu yang terbaik buat anak-anak saya...

untuk ibu-ibu di luar sana, elakkan tekanan dgn mengamalkan produk shaklee iaitu B-complex... jangan jadi macam saya sewaktu dulu... kasihan anak jadi mangsa stress.. tapi kini tidak lagi InsyaAllah...

untuk wanita-wanita & pemuda -pemuda yang berkerjaya yang mengalami tekanan kerja,di galakkan juga mengambil B-Complex ini..InsyaAllah akan berhasil...:-)"
Macam tu lah Al- kisahnya.Sebenarnya cerita ini kisah benar yang terjadi kat saya beberapa hari lepas.. Jadi saya nak terangkan lagi sedikit kebaikan B-Complex.

FUNGSI B-COMPLEX
  •  Peranan Utama – membantu dalam pengeluaran Tenaga.
  •  Membantu memetabolismekan karbohidrat, lemak & protein
  •  Anti stress (bertindak sebagai penenang)* Inilah yang saya maksudkan berkesan kat saya:-)
  •  Mengurangkan risiko kecacatan kelahiran seperti kecacatan otak dan kecacatan saraf tunjang.
  •  Asid Folik, B6 dan B12 membantu merendahkan paras homosisteina dalam darah
  •  “B” for beauty – True beauty radiates from within.
  •  Perlu bagi urat saraf (essential to initiate nerve transmission).
  •  Membantu meninggikan sistem pertahanan badan
Kita dah tau antara fungsi-fungsi B- Compleks kan. Sekarang saya nak kongsi mengenai penyebab kemusnahan B-Complex. Anda patut tahu tentang info ini, kalau tak nanti sia-siala kita mkn B-complex kan...:-)

SEBAB-SEBAB KEMUSNAHAN B-COMPLEX
  •  jenis larut air - perlu sentiasa di ganti
  •  Boleh musnah oleh matahari/ heat/haba – process memasak.
  •  Memakan banyak gula boleh menghabiskan B complex. Eg satu botol Coca-cola perlu 5 kali vitamin B untuk menukarkan Coca-Cola ke bentuk tenaga.
  •  Alkohol boleh memusnahkan simpanan B Complex.
  •  Stress - tekanan mental dan fizikal musnahkan B Complex.
  •  Kegunaan anti-biotik, pil penenang perasaan, pil tidur dan racun serangga memusnahkan vitamin B Complex.
  •  Pil perancang meningkatkan keperluan Vitamin B.

 Akhir Sekali saya nak kongsi Tips Macam Mana / waktu mana sesuai makan B-Complex ini ye... penting gak ni..

Salah satu tugas B-Complex ialah menukarkan makanan kepada tenaga. Bila kita makan nasi di waktu tengahari kita akan rasa mengantuk sebab metabolisme dalam perut bertungkus lumus nak menjadikan makanan yang di makan kepada tenaga, akibatnya kita jadi mengantuk. Jadi B-Complex akan bertindak menukarkan makanan kepada tenaga dengan segera, dan sebab itu lah kena makan B-Complex selepas makan nasi bukan sebelum makan. Kalau makan B-Complex sebelum makan pun boleh,tapi itu yang orang kata makan B-Complex jadi lapar,sebab tak ada apa yang nak di tukar jadi tenaga.So sekarang jangan jadikan B-complex penyebab anda cepat gemuk ye....hihi

Apa? nak tau harga?Hmmm...Murah je.. RM53.75 (Harga Pasaran Sem) & RM56.25 (Harga Pasaran Sabah/Sarawak)Postage Rm 10.00Sahaja tau.
Berbaloi sangat kalu nak beli sbb penggunaan sehari sebiji je. Dalam sebotol tu ada 120 tablet, 4 Bulan penggunaan tu...kalau sorg makan le..tapi kalau seisi keluarga makan pun berbaloi.sihat sekeluarga kan..
Tapi kalau nak murah sikit bole pm saya kat 0168299592.Murah dari harga pasaran jak ler.hihihi..
ataupun pm kat page saya Hakimika Shaklee



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...